Seattle

the end

Bekijk North West USA + Canada (2013) op KarenandMartijn's reiskaart.

Last stop: Seattle. In Vancouver nog snel wat Canadese dollars stukgeslagen in een zichzelf Europese bakkerij noemend tentje dat uiteindelijk een Russisch ontbijt/lunch ding bleek te zijn, waar ze alleen crêpes hadden voor ontbijt.. Zucht..ontbijt blijft een moeilijke kwestie in Noord-Amerika. Gewoon brood met beleg zit er niet in. Enige koude ontbijt dat je kunt krijgen is yoghurt met muesli en fruit. Anders wordt het al gelijk iets warms met ei en per definitie gesmolten kaas. Daar hebben we het echt wel mee gehad! Ach, de crêpe was in ieder geval vers en liefdevol bereid. En uitstekende koffie, dat zit hier tegenwoordig wel goed!

Wanneer je in Canada richting de grens met de VS rijdt zie je al snel borden met daarop de actuele wachttijden bij de verschillende grensovergangen. En daar word je niet blij van. Voor ons was dat 50 minuten (en we zaten ruim buiten de spits). Bij de grens aangekomen werd het verkeer in een aantal banen geleid. We zaten toevallig in de buurt van een vrijwel lege baan met daarboven het bord ‘NEXUS/nothing to declare’ . In een split second dacht ik: “ niks aan te geven, dus die pakken we”. De eerste tientallen meters langs de files aan onze linkerkant waren lekker..maar hoe verder we reden, hoe meer we ‘t ‘m knepen..dit kon niet kloppen! En ja hoor..na in 1 stuk te zijn doorgereden zie ik de paar auto’s voor me voor een slagboom stoppen en een speciaal pasje voor een lezer houden.. Draaien was onmogelijk, dus dan maar door. Bij de speciale paal hing ook een grote camera, die ik dan maar een onschuldige blik toewierp terwijl ik de paspoorten tegen de sensor aanhield. Even verderop moesten we ‘gelukkig’ toch nog langs een douanier. We verwachtten dat we in het beste geval helemaal terug naar achteren zouden worden gestuurd, maar nee. Nog voordat hij iets kon zeggen trok ik nederig het boetekleed aan. Een paar eenvoudige vragen verder mochten we door, ongestraft. Scheelde mooi 3 kwartier (en een paar zweetdruppels).

Seattle viel ons een beetje tegen..maar dat heeft waarschijnlijk alles te maken met het moment dat we hier aankwamen: helemaal aan het einde van een lange reis vol indrukken. Plus dat we weinig tijd hadden, 2 nachten. In effectief anderhalve dag is het natuurlijk onmogelijk om een stad van deze omvang te kunnen ontdekken. Interessant is de Pike Public Market, een meer dan een eeuw oude (est. 1907) boerenmarkt. We hebben bij ‘Uli’s Famous Sausage’ – een ouderwetse Duitse Bierstube – een zeldzaam lekkere worst gegeten met een goed glas bier erbij. Uli mag zich met recht een ‘German Master Butcher’ noemen. Over bier gesproken, die avond kwamen we terecht in een pizzeria annex biercafé vlakbij ons hotel in Belltown (een leuke wijk, dichtbij downtown). Hadden naast authentiek italiaanse pizza’s (die zie je niet veel in de VS) een enorme biermenukaart. Heel veel Amerikaanse bieren van hele kleine brouwerijen, maar ook een bijzondere Europese kaart waar ik bijna niks van kende. Bleek dat ze voornamelijk bier schonken van micro en nano breweries, lokaal gebrouwen bieren die maar in erg beperkte oplage verkrijgbaar zijn En daarvan ook nog eens een (steeds veranderend) deel op tap. Je vraagt je af hoe ze er de hand op weten te leggen. Het Craft Brewing is echt een ding in de VS, met een marktaandeel van 7,6% (bron: the oxford companion to beer, 2011), wordt er nergens zoveel ambachtelijk bier gedronken als in de USA. Konden we mooi alvast proosten op Karen’s verjaardag de dag erna. Want drinken de dag voor de lange terugvlucht, in al onze reiswijsheid hebben we dat afgezworen.

Verder veel rondgehangen in het Seattle Center, vlakbij ons hotel. Dit is het oorspronkelijke terrein van de wereldtentoonstelling van 1962, met als grote trekpleister de Seattle Needle. Het terrein doet nu dienst als cultuur en entertainment park. Hier is ook het Experience Music Project (EMP) Museum gevestigd. Zijn we op Karen’s verjaardag uitgebreid gaan bezoeken. Prachtig gebouw (van Frank Gehry). Inhoudelijk hadden we ons er meer van voorgesteld. Op het moment dat wij er waren waren er 2 grote (permanente?) exposities (Nirvana inclusief aanverwanten en Jimi Hendrix). Allebei erg boeiend met een indrukwekkende hoeveelheid originele spullen van de artiesten. Daarnaast was er ook nog een boeiende gallerij van de historie van de elektrische gitaar. En is er een grote 'soundstudio' waar verschillende instrumenten in geluidsdichte hokjes staan opgesteld en waar je volop kunt raggen en zelfs jammen. Maar muziekhistorisch gezien was er verder helemaal niets. Maar gelukkig is het EMP sinds kort samengegaan met het Science Fiction Museum. Er waren daardoor nog 3 vleugels (Fantasy, SciFi, Horror) toegankelijk met alweer een indrukwekkende collectie originele spullen uit essentiële fims in de 3 genres, en deze keer wel in een boeiende historische context geplaatst.
Daarna uiteindelijk ook nog Poutine gegeten. In Vancouver is het er niet van gekomen om deze Canadese lekkernij (het is zelfs officieel hun nationale gerecht) te proeven..gelukkig stond ie in Seattle ook op de kaart. Poutine: een flinke bak friet overgoten met jus en kaas. ‘Onze’ Kapsalon is daar ongetwijfeld van afgeleid. En ik moet zeggen:de combinatie met jus (waardoor je doorweekte friet krijgt) was verrassend lekker!

Van de Cheesecake in Salt Lake City tot de Poutine in Seattle…de reis is spreekwoordelijk rond nu. Hoogtepunten Yellowstone NP, Glacier NP en Vancouver. Interessant ook om de verschillen te hebben ervaren tussen de VS en Canada, al zijn ze heel subtiel. Want over het algemeen is Canada toch wel erg ‘ Amerikaans’, hoezeer ze dat zelf ook betwisten.

Terug in Nederland, dus terugschakelen naar de heersende mores. Voorlopig dus even geen Service with a Smile, weg met de hoffelijkheid in het verkeer en terug naar de zuunige afgemeten en overprijsde porties in de horeca. De Verenigde Staten zijn zo slecht nog niet ☺

Geplaatst door KarenandMartijn 7:52 Gearchiveerd in Verenigde Staten Tagged seattle washington